במהלך החיים נדרש האדם לקבלת שירותים רפואיים מגוונים במוסדות שונים, חלקם חד פעמיים ואחרים על בסיס קבוע ושוטף. שירותים אלו ניתנים בין היתר בבתי החולים, בקליניקות פרטיות, ובמוסדות שונים שמפעילות קופות החולים. למרבה הצער, לעיתים קרובות מבצעים הרופאים או הצוות המטפל פעולות שאינן יעילות מבחינה רפואית, ואף גורמות לנזקים מיותרים ולסבל מצד המטופל. מקרים אלו מעלים את החשד לרשלנות רפואית, הנקבעת בסופו של דבר על ידי בית המשפט בהינתן תנאים מסוימים.
מהי בעצם רשלנות רפואית ? למי ומתי לפניות על מנת לממש את הזכויות ?
באופן כללי, רשלנות רפואית היא מצב שבו קיבל מטופל שירות רפואי שאינו עולה בקנה אחד עם מידת הזהירות הסבירה המצופה מאיש המקצוע, ועקב כך נגרמו לו נזקים. מדובר אמנם בהתייחסות להליך רפואי אך ההגדרה עצמה נעשית לצרכים משפטיים, שכן היא מאפשרת לנפגע לתבוע פיצויים בגין נזקים גופניים וכלכליים, וגם עקב כאב וסבל שנגרמו לו. דוגמאות נפוצות להתרשלות רפואית הינן מתן טיפול שגוי או לקוי כגון ניתוח בלתי הכרחי, תרופה במינון מוטעה, אבחון בלתי זהיר של מצב המטופל, או מעקב רפואי שאינו עומד בסטנדרטים מקצועיים נדרשים. כמו כן, רשלנות רפואית עשויה להתרחש במקרים של פגיעה באוטונומיה, או כאשר המטופל לא קיבל הנחיות מספקות באשר להליך המצפה לו, השלכותיו וסיכוניו.
יש לציין כי מדובר בתחום מורכב וסבוך, בעל היבטים משפטיים רפואיים ומשפטיים נרחבים, ובשל כך רבים מבין האנשים הרואים עצמם כנפגעים מתקשים להבין כיצד לכלכל את צעדיהם. מאידך, במקרים אלו ניתן לפנות אל מספר גופים אשר יוכלו לסייע בידכם.
למי אפשר לפנות ?
אם אתם חשים שנפגעתם מטיפול רפואי רשלני, הרי שפתוחה בפניכם האפשרות לפנות אל מספר גורמים:
- עורך דין ? אם הינכם שוקלים לתבוע את הרופא או המוסד בגין רשלנות רפואית, עליכם לפנות אל עורך דין המתמחה בתחום תביעתכם. זאת מאחר והליכי הכנת התביעה, הגשתה וניהולה הינם מורכבים ביותר. עורך הדין יסייע לכם להבין האם אכן קיימת בידכם עילה לתביעה, ינחה אתכם לגבי השגת המסמכים הנדרשים, יפנה אתכם אל מומחים לצורך קבלת חוות דעת, וינהל את התביעה בבית המשפט או מו"מ מול נציגי הצד הנתבע.
- ביטוח לאומי / תאגידי ביטוח ? בכל מקרה של פגיעה גופנית הינכם עשויים להיות זכאים לזכויות ממקורות נוספים. יש לפעול לבירור הזכויות ובמידת הצורך לפנות אל תאגיד הביטוח המבטח אתכם ו/או המוסד לביטוח לאומי על מנת לממש את זכויותיכם. בהתאם לבדיקות שייעשו, ייתכן ותוכלו להיות זכאים לתגמולי בתאגיד ביטוח או אף לקצבאות שונות מהמוסד לביטוח לאומי ומקורות נוספים ברשויות המדינה כגון במס ההכנסה ובמינהל מקרקעי ישראל.
- פנייה אל נציב קבילות הציבור ? במשרד הבריאות קיים אגף לפניות הציבור, ובתוכו פועל גם נציב האמון על המקצועות הרפואיים. הנציב עוסק במקרים בהם עולה חשש להתנהלות רפואית שאיננה עומדת בסטנדרטים אתיים ומקצועיים, עליהם נמנים גם אירועים החשודים כרשלנות. לאחר העברת התלונה פועל הנציב במספר מישורים, וביניהם העברת הפרטים לבחינת מומחה אובייקטיבי, קיום שיחות הבהרה, עריכת ועדת בדיקה, הסקת מסקנות והמלצות, והעברתן אל הצד המתלונן, הצד הנבדק ומעסיקיו.
פנייה לפניות הציבור במשרד הבריאות ? יתרונות וחסרונות
כאמור, הפנייה אל נציב קבילות הציבור למקצועות רפואיים פתוחה בפני כל אדם, ומאפשרת לצד הנפגע לשטוח את תלונותיו ולקבל עליהן מענה ברור ומקיף. אחד היתרונות של פנייה זו הוא שלא כרוכות בה הוצאות כספיות נכבדות, וזאת בניגוד לתביעה משפטית הכרוכה בהוצאות שונות עבור חוות דעת ואגרות. יתרון נוסף הוא שעל הנציב לפעול באורח מקצועי ואובייקטיבי לבירור הנושא, תוך פנייה למומחים, עדים ואנשי סגל, בעוד הנפגע זכאי לייצוג משפטי מטעם עורך דינו בהליכים. כמו כן, הנציב שואף לא רק להסקת מסקנות לגבי האירוע, אלא גם ליישומן האופרטיבי, דבר המאפשר להביא לשינוי היבטים מנהליים או פרסונאליים הקשורים לפגיעה.
מאידך, הפנייה לפניות הציבור ניחנת גם במספר חסרונות. ראשית, למרות השלכותיו המשפטיות לא מדובר בהליך משפטי המוביל לפסק דין שמזכה את התובע בפיצויים. חסרון נוסף הוא שבניגוד לפנייה אל עורך דין העומד לשירותכם, מלווה אתכם באופן צמוד ומייצג אתכם כלקוחותיו, שירותיו של הנציב ניתנים ללא יחס אישי קרוב. כמו כן, למרות שמדובר בגוף ניטראלי עדיין מדובר באגף של משרד הבריאות, ויש שיראו בכך הטיה מראש לטובת הגורם הפוגע. על כל פנים, מסקנותיו של הנציב עשויות להיות שונות מאלו של בית המשפט, הרואה בחומרה רבה מקרי התרשלות רפואית. אך מעל הכל, קביעה של ועדה במשרד הבריאות כי לא היתה התרשלות רפואית כנטען על ידכם, עשויה לשמש לרעתכם במסגרת הליך שיפוטי. לפיכך, יש לנקוט במשנה זהירות במסגרת הליכים אלה.
כיצד פונים לפניות הציבור במשרד הבריאות?
אל נציב קבילות הציבור למקצועות רפואיים ניתן לפנות בפקס, בדואר אלקטרוני, במוקד הטלפוני ובדואר. לאחר מכן, בפנייה בכתב יהיה עליכם לציין את פרטיכם האישיים או של האדם שבשמו אתם מתלוננים, את פרטיו המרכזיים של האירוע, ולצרף אליה מסמכים רפואיים רלבנטיים. בשלב הבא יפתח נציב הקבילות בבירורים לגבי פנייתכם ויעדכן אתכם מעת לעת באשר למצב הבדיקה, הערכת הזמן לסיומה, מסקנות והמלצות שהתקבלו, וכן התראה לגבי קיום ועדת בדיקה.
יש לציין כי זמני הבדיקות עשויים להשתנות בהתאם לפרטי הפנייה וההליכים הנדרשים, ושבכל מקרה כדאי להסתייע בעורך דין על מנת לבצע את הצעדים באופן שלא יפגע בזכויותיכם.
בס"ד
לכבוד
תלונות הציבור
הנדון: יחסם של אחים ואחיות בית חולים זיו בצפת
לפני מס' ימים אימי בת ה83 שברה את מפרק הירך. הכניסו אותנו לחדר ניתוח עם מנתח מעולה. הכל עבר בשלום ברוך השם. אחרי הניתוח עלינו למחלקה ובמשך 6 ימים התאשפזנו. יומיים אחרי האישפוז היחס המשפיל של האחים והאחיות התחיל. אני מציינת בתחילת המכתב שלא כל האחים והאחיות התייחסו רע רק כמה מהם. אמא שלי כמובן לא יכולה לקום מהמיטה ונמצאת עם טיטול שמחליפים לה כמה פעמים ביום. שתיי לילות נכנסת אחות לחדר של אמא שלי להחליף לה טיטול ואמא שלי מתחילה לצרוח צרחות עזות מכאבים. אחותי שישנה עם אמא שלי באותו לילה חיכתה בחוץ כשאותה אחות יצאה מהחדר אחותי אמרה לה שתנסה לעשות את זה בצורה עדינה ולא בחוזקה אז האחות עונה לה ואני מצטטת: תגידי תודה שאני מחליפה לה טיטול בכלל. אחותי למחרת סיפרה לי את זה ומאוד קיבלתי את זה קשה. זה מקרה אחד. מקרה שני אחות בשם אורלי במחלקה האורטופדית משהיא התחילה את הטיפול באמא שלי היחס שלה התחיל להיות מזלזל ובפירוש לצפצף עלינו המשפחה ההתנהגות האגרסיבית והמתנשאת הגיע למצב בילתי נסבל ונתנו הרגשה שהם עושים טובה שהם מטפלים באימי.כשאימי שלי שאלה בכל עוצמת הכאב שלה את האחות מתי הם יכולים להרים אותה למיטה כי היא ישבה בכורסה כדי למנוע פצעי לחץ. האחות אורלי סובבה לה את הפנים בפני כל האחים והאחיות שהחליפו בדיוק משמרת הגעתי למצב שהתפרצתי בצעקות על האחות ואמרתי לה מילים קשות ומתוך כאב עצום שאמא שלי במצב כזה ונתונה לחסדים של האחיות והאחים. המצב הגיעה שהאחות הזמינה לי משטרה והתלוננה על אלימות מילולית הסברתי לשוטר שזה לא הרמה שלנו ושהכל נאמר בכאב בסוף התלונה בוטלה. בערב אחותי ואחיינית שלי הלכו לחדר אחיות וביקשה מהם שייתנו לאמא שלי משהו נגד כאבים כי היא ממש צורחת מכאבים ומשלא נענו ולא הביאו טיפול אחרי שעתיים אחותי חזרה שוב לשם ואמרה להם את דעתה על הזלזול ועל ההתנהגות המשפילה שלהם. בפעם השנייה שוב האחות הזמינה משטרה והתלוננה שאנחנו מפריעים במחלקה כמובן המשטרה לא קיבלה את התלונה ובזה נגמר הסיפור.האחות שמזמינה את המשטרה בעלה הוא שוטר אז כל דבר קטן היא קוראת להם והם נתייצבים ולא משנה מי צודק ומי לא. המצב הכואב והמדאיג הזה עובר כל גבול מבחינת הנהלת בית חולים כנראה אסור להתלונן ואסור להביע דעה ולהביע את הכאב שלנו ואת הזלזול שלהם. בלילה אני ישנתי בבית החולים כי כמובן אף לילה לא עזבנו את אמא שלי. שמעתי צעקות וצרחות מחדר אחר שבן אדם מבוגר צורח מכאבים ועד לפנות בוקר לא התייחסו אליו ולא ניגשו אליו בכלל למחרת בבוקר אומר לי אחד המטופלים ששכב לידו שהמיטה שלו נשארה ספוגה ורטובה משתן ואף אחד לא נגע בו למה זה כי הוא בן אדם גלמוד וערירי ואין מי שידבר בשבילו. את המכתב הזה אני מעבירה בכמה עותקים ולעיתונות ולכל מקום אפשרי שכולם ידעו וישמעו מה הולך במחלקה הזאת ומה עושים לאנשים מבוגרים. עוד דבר כואב כשבאתי לבקש בשביל אמא שלי משהו להקל עליה את הכאבים האחיות ישבו לארוחת צהריים ואף אחת לא התייחסה. אחרי חצי שעה ויותר. לא העיזה לקום ולמרות שהיו צפצופים בחדרים ממש נתנו לכולם לנבוח ולא התייחסו לאף אחד. לצערי הרב המקום מתנהל כמו משחטה של אנשים ולא כבני אדם שמגיע להם טיפול אנושי ומסור. יש לציין שהרופאים באורטופדיה הם רופאים מעולים ואין לי מילה אחת רעה להגיד עליהם. המצב מאוד עצוב ומאוד כואב שבמדינת ישראל מתנהל דבר כזה בבית חולים שאמור לכבד את עצמו. אני יכולה להביא עשרות עדויות מאנשים שקיבלו יחס מזלזל ומשפיל מצד האחים והאחיות. ההרגשה שנותנים שם שהם שולטים בחולים והם יקבעו מה יילך ומה התנהל. יש לי עוד הרבה מה לספר ומה לאמר וזה אני אעשה את זה בהמשך. אני מבקשת שלתלונה הזאת תתיחסו ושיתוקן כל העוול הנוראי שקורה שם. מישהו שם צריך לתת את הדין. אנחנו ברוך השם השתחררנו מבית החולים למרות שהרופא המליץ להישאר עוד יום. אנחנו פשוט חתמנו ויצאנו משם לפני הזמן מרוב שאי אפשר להישאר שם אפילו דקה נוספת. אני רוצה למרות הכעס והכאב לשבח את הפיזיוטרפיסטים שעושים באמת עבודת קודש ובאהבה רבה מטפלים בחולים.
בתודה ובתקווה לטיפול הוגן ומהיר